ברית מילה

הרב יניב חניאכדשבטתשעג04/02/2013
שאלה:
שלום רב, מועד ברית המילה- האם חייבים מוקדם בבוקר, אחרי שחרית או שניתן לדחות לשעות הצהריים או אחר הצהריים (כמובן לפני השקיעה), כדי לאפשר לכמה שיותר אורחים להגיע לברית ולסעודת מצווה? תודה רבה, אלי
תשובה:
יש רבים שמקפידים לעשות את ברית המילה בבוקר מוקדם, אולם אם עשיית הברית בשעה מאוחרת יותר תגרום לזיכוי של הרבה יותר אנשים במצווה וכן אם עשיית הברית מוקדם יכולה לפגוע בבני משפחה (שיעלבו שלא חיכו להם, או שבכלל לא יבואו), עדיף לחכות.לא הייתי מתחשב בכל אדם ואדם, אולם אם המצב הוא כזה שרבים יפספסו את הברית והמצווה עדיף לחכות, זה קשור כמובן לאופי המשפחה וכדומה. אבל למיטב נסיוני חלק גדול מהמשפחות נפגעות כאשר זה מוקדם מידי.
תשובות נוספות בנושא-
גיור קטין
אני חושב שלא יעשו לו ברית עד שהיא תשלים את התהליך של הגיור ואז הברית תהיה רגילה לגמרי, כולל כסא וכו', בתנאי כמובן שהוא לא יהיה גדול מידי ואז יעשו את הברית בבית חולים, וגם שם עם סנדק.
אני חושב שלא יעשו לו ברית עד שהיא תשלים את התהליך של הגיור ואז הברית תהיה רגילה לגמרי, כולל כסא וכו', בתנאי כמובן שהוא לא יהיה גדול מידי ואז יעשו את הברית בבית חולים, וגם שם עם סנדק.
גידול שיער
שלום!
יש בתורה מושג של נזיר שכולל בתוכו גם גידול שער בין יתר האיסורים, אולם זו לא דרך לרבים אלא רק ליחידים ובעיקר בדורות הקודמים, וגם כלפיהם יש דעות בחז"ל האם זה חיובי או שלילי.
ולכן אין לי מושג מי אמר לך דבר זה, אולם לענ"ד מי שרוצה לעבוד את ה' ראוי שיתבונן בתורה ובדברי חז"ל וימצא שם את ההכוונה הנכונה, ולא יחפש דרכים משונות שלא דורשות מצד האדם שום מאמץ נפשי (כי הרי שער גדל לבד).
כל טוב.
שלום!
יש בתורה מושג של נזיר שכולל בתוכו גם גידול שער בין יתר האיסורים, אולם זו לא דרך לרבים אלא רק ליחידים ובעיקר בדורות הקודמים, וגם כלפיהם יש דעות בחז"ל האם זה חיובי או שלילי.
ולכן אין לי מושג מי אמר לך דבר זה, אולם לענ"ד מי שרוצה לעבוד את ה' ראוי שיתבונן בתורה ובדברי חז"ל וימצא שם את ההכוונה הנכונה, ולא יחפש דרכים משונות שלא דורשות מצד האדם שום מאמץ נפשי (כי הרי שער גדל לבד).
כל טוב.
עוד בעיה באותו נושא..
בגדול הניתוח שלך של הגמרא הוא נכון, מדובר בחומרה שקיבלו בנות ישראל, אבל אף על פי כן החומרה הזו נחשבת לחומרה שפשטה בכל ישראל ולקבלה מושלמת והיום פוסקים להתייחס אליה כך. כך שיש להקפיד על ההרחקות בכל מקרה. זה בהחלט קשה, לכולם, ההרחקות, אולם החומרה קיימת. אתה בודאי זוכר את הסיפור המפורסם בתנא דבי אליהו בעניים ומשם לומדים הפוסקים בפשטות שהאיסור הוא כללי, אפילו לא לנגוע באצבע קלה והדבר נוגע גם למסולקות דמים, כגון יולדת, זקינה וכו'... ולכן למרות מצבכם המיוחד צריך להקפיד על ההרחקות. יתכן ויש מקום להקל בדברים שבהם יש ספק כפול, כמו כתמים וכו', אבל המקרים הללו נדירים אצל מי שלא ילדה ואני לא סבור שזה יקל עליכם בכלל.
בגדול הניתוח שלך של הגמרא הוא נכון, מדובר בחומרה שקיבלו בנות ישראל, אבל אף על פי כן החומרה הזו נחשבת לחומרה שפשטה בכל ישראל ולקבלה מושלמת והיום פוסקים להתייחס אליה כך. כך שיש להקפיד על ההרחקות בכל מקרה. זה בהחלט קשה, לכולם, ההרחקות, אולם החומרה קיימת. אתה בודאי זוכר את הסיפור המפורסם בתנא דבי אליהו בעניים ומשם לומדים הפוסקים בפשטות שהאיסור הוא כללי, אפילו לא לנגוע באצבע קלה והדבר נוגע גם למסולקות דמים, כגון יולדת, זקינה וכו'... ולכן למרות מצבכם המיוחד צריך להקפיד על ההרחקות. יתכן ויש מקום להקל בדברים שבהם יש ספק כפול, כמו כתמים וכו', אבל המקרים הללו נדירים אצל מי שלא ילדה ואני לא סבור שזה יקל עליכם בכלל.
תפילת ערבית בחורף
כן, ודאי. זה לא תלוי בקיץ או חורף, אלא בזמני היום. ככה זה נקבע ביהדות, לכן מיד אחרי צאת הכוכבים (ויש דעה שזה מהשקיעה), מותר להתפלל ערבית, לא משנה איזו שעה זו בשעון.
כן, ודאי. זה לא תלוי בקיץ או חורף, אלא בזמני היום. ככה זה נקבע ביהדות, לכן מיד אחרי צאת הכוכבים (ויש דעה שזה מהשקיעה), מותר להתפלל ערבית, לא משנה איזו שעה זו בשעון.
גימטריה של שמות
אביחי הוא 31
רחל-נריה יוצא 503
רחלי מסתכמת ב248
שלושים ואחת זה כמובן "לא", "אל" וכדומה, אבל גם "אודך", "ויהי", "יהיו" וכדומה. לא מצאתי פסוק בתנ"ך שיש לו גימטריה כזאת (זה סכום קטן מידי בשביל פסוק שלם).
לרחל נריה הפסוק השלם שמצאתי הוא "אברם הוא אברהם", שיש לו משמעות חיובית. מצאתי המון "רצף של מילים", אולם השני שבהם הוא "עשה והנה טוב מאוד".
לרחלי גם לא מצאתי פסוק שלם, אולם חלקי הפסוקים הראשונים הם מאוד חיוביים: "בצלם אלוקים" ו "קול ה' אלוקים".
בהצלחה.
אביחי הוא 31
רחל-נריה יוצא 503
רחלי מסתכמת ב248
שלושים ואחת זה כמובן "לא", "אל" וכדומה, אבל גם "אודך", "ויהי", "יהיו" וכדומה. לא מצאתי פסוק בתנ"ך שיש לו גימטריה כזאת (זה סכום קטן מידי בשביל פסוק שלם).
לרחל נריה הפסוק השלם שמצאתי הוא "אברם הוא אברהם", שיש לו משמעות חיובית. מצאתי המון "רצף של מילים", אולם השני שבהם הוא "עשה והנה טוב מאוד".
לרחלי גם לא מצאתי פסוק שלם, אולם חלקי הפסוקים הראשונים הם מאוד חיוביים: "בצלם אלוקים" ו "קול ה' אלוקים".
בהצלחה.
נוסח השכבה לגבר
שלום וברכה,
אין "נוסח נכון" ו"נוסח לא נכון" בעניינים הללו. אלו תפילות שחוברו במשך השנים, בדרך כלל על בסיס פסוקים ודברי חז"ל. ובכל מקום ועדה התגבש עם השנים נוסח שבו הורגלו. יש נוסחים ממש ארוכים ויש כאלה שמקפידים על נוסחים קצרים דווקא.
אני אעלה לכאן את נוסח ההשכבה שנוהגים אצלנו בבית כנסת. שנדמה לי שהוא לא קצר מידי ולא ארוך מידי. אבל כל נוסח שתגידו בוודאי יעשה טוב לנשמה ויגרום לעילוי נשמה. זה לא עניין של מילים קבועות.
נוסח השכבה לגבר ולאישה כפי שנוהגים אצלנו
יש לנו באתר גם כלי ליצירת פרקי תהילים ומשניות לפי סדר השם של הנפטר... וניתן להיכנס אליו כאן
שלום וברכה,
אין "נוסח נכון" ו"נוסח לא נכון" בעניינים הללו. אלו תפילות שחוברו במשך השנים, בדרך כלל על בסיס פסוקים ודברי חז"ל. ובכל מקום ועדה התגבש עם השנים נוסח שבו הורגלו. יש נוסחים ממש ארוכים ויש כאלה שמקפידים על נוסחים קצרים דווקא.
אני אעלה לכאן את נוסח ההשכבה שנוהגים אצלנו בבית כנסת. שנדמה לי שהוא לא קצר מידי ולא ארוך מידי. אבל כל נוסח שתגידו בוודאי יעשה טוב לנשמה ויגרום לעילוי נשמה. זה לא עניין של מילים קבועות.
נוסח השכבה לגבר ולאישה כפי שנוהגים אצלנו
יש לנו באתר גם כלי ליצירת פרקי תהילים ומשניות לפי סדר השם של הנפטר... וניתן להיכנס אליו כאן
עוד תוכן בשורש
שיעורי תורה
עוד מהרב יניב חניא
עוד בנושא הלכה
מוצרים








